Vznikla tak hodina dějepisu plná časových nesrovnalostí.
Když se informatik vydá učit dějepis
Hele, ChatGPT, co bych mohl učit žáky v dějepise? Nemyslím tím “vyučovat klasicky konkrétní látku”, ale cokoliv, co by rozvíjelo “dějepisné myšlení?”
Takto nějak vypadal můj první dotaz k směrem k AI. Protože nejsem vystudovaný učitel dějepisu, nevěděl jsem ani, jak se AI správně ptát a jaké cíle bych chtěl naplnit. Po pár minutách vzájemné komunikace z toho vyplynula aktivita zaměřená na historické anachronismy a jejich odhalování.
Jenže jak můžu jako informatik učit dějepis? Spojil jsem se tedy s kolegou a realizovali jsme jednu hodinu dějepisu v tandemu. Jeho připomínky k mnou navržené aktivitě byly věcné a pomohly mi lépe stanovit obsah i cíle.
Vše ostatní — téma, úkoly, grafika i otázky závěrečné reflexe — už je čistý produkt umělé inteligence.
Téma: Rozpoznávání charakteristik historických období a anachronismů
Na přiloženém obrázku jsou znázorněny různé objekty, postavy a scény. Některé z nich odpovídají zvolenému historickému období, zatímco jiné jsou anachronismy – prvky, které do dané doby nepatří. Tvým úkolem je určit, které objekty jsou autentické pro vybranou epochu a které jsou anachronismy.
Úkoly
- Identifikace prvků doby: Prohlédni si obrázek a vypiš všechny objekty a scény, které podle tebe odpovídají zvolenému historickému období. U každého prvku krátce uveď, jakým způsobem je typický pro toto období.
- Identifikace anachronismů: Najdi na obrázku všechny prvky, které do zvoleného období nepatří. U každého prvku uveď, zda pochází z dřívějšího nebo pozdějšího období a zdůvodni svůj výběr.
- Analýza a Kontext: Pro každý anachronismus krátce popiš, proč nepatří do zvoleného období a do jakého období by lépe zapadal.
- Reflexe: Jaké technologické, sociální nebo kulturní změny byly pro zvolenou epochu charakteristické? Jak se liší od změn v předchozích nebo následujících obdobích?
80% úspěšnost
Povedlo se? Jako laik a ne-dějepisec jsem si chtěl ověřit, zda mi AI dokáže relevantně poradit. Ano, pomohla, ale ne úplně.
Ke generování aktivit jsem použil ChatGPT 4.0 a vše pak ještě doladil pomocí specializovaného asistenta — takzvané GPT persony Didaktik Génius.
AI dětem o svém asistentovi píše:
Didaktik génius je expert na moderní didaktické metody a principy. Jeho úkolem je pomáhat učitelům vytvářet zajímavé a poutavé hodiny.
Mým původním záměrem bylo porovnávat více historických období. Vygeneroval jsem si tedy více zadání a anachronismy v rozmezí starověký Řím až 21. století. Zde se bohužel naplno projevilo, že neučím dějepis. Až kolega Tadeáš Nevěčný mi vše rozumně zredukoval tak, aby zadání a obtížnost odpovídala žákům 7. třídy ZŠ. V tomto mi tedy AI nepomohla. Její návrhy byly časově nereálné a obsahově příliš rozsáhlé.
Jako jediné a výchozí období jsme proto zvolili středověk s anachronismy ze starověku.
Problémy s grafikou
Když už AI projekt, tak kompletní včetně generovaných obrázků, které budou žáci vyhodnocovat.
Zadání pro generátor grafiky:
Pro tuto aktivitu vygeneruj obrázek na téma středověk. Bude zahrnovat tyto prvky: vázané knihy, porcelán, papež, znak českého státu, rytíř, románský sloh, křižáci,
a tyto anachronismy:
otroctví, gladiator, Koloseum, řecký/římský bůh, římský legionář, olympijské hry, Pythagoras, Kleopatra.
Obrázky jsme generovali pomocí Copilota, ale zde jsme bohužel narazili na velkou míru abstrakce a uměleckého vyjádření. Což pro výukovou pomůcku určitě vhodné není. ChatGPT 4.0 se v tomto ukázal jako vhodnější řešení. Lépe respektoval styl výstupu a byl konkrétnější bez umělecké halucinace. Všechny použité obrázky jsou tedy jeho výtvorem.
Jenže :-( …
Generované obrázky vždy obsahovaly jisté nelogičnosti, nedodělky a požadovaný anachronismus jsme v nich nedokázali najít ani my jako učitelé, natož žáci. Tvorba a výběr vhodných obrázků tedy zbral nejvíce času z celého tohoto projektu.
Za mě dobrý
Výstupy AI pro informatiku hodnotí často informatici, aktivity pro češtináře pak připomínkují jiní na slovo vzatí specialisté. Mě zajímalo, zda to jde i bez té odbornosti.
Ověřil jsem si, že AI mi jako ne-dějepisáři pomůže a je schopna s drobnými úpravami navrhnout nosnou aktivitu, která dává smysl.
Jestli jsme při tom splnili i dějepisné cíle hodiny, tak jak je očekával kolega? Snad ano. Já si všiml, že žáci:
- se naučili nové slovo “anachronismus” a pochopili jeho význam,
- připomněli si časové vymezení období středověku,
- uvědomili si, které objekty opravdu do středověku nepatří. Mnohé z nich si dohledávali pomocí interentu,
- nestihli vše, proto má původní představa je nutná ještě více redukovat.
V tomto duchu by bylo dobré i více pracovat se závěrečnou reflexí:
Závěrečná reflexe
- Jaké byly podle vás nejzajímavější anachronismy, které jste na obrázku objevili a proč? Co vám to říká o tom, jak se naše technologie a společnost vyvíjely od té doby?
- Jakým způsobem vám tato aktivita pomohla lépe pochopit zvolené historické období? Jsou některé aspekty tohoto období, které jsou pro vás nyní jasnější?
- Kdybyste měli vytvořit vlastní obrázek pro tuto aktivitu, jaké prvky byste zahrnuli a proč? Jaké anachronismy byste použili a co by o dané době říkaly?
- Existuje něco z dnešní doby, co by se mohlo v budoucnosti stát anachronismem? Co to je a proč si myslíte, že by to mohlo být vnímáno jako zastaralé?
Kolik anachronismů jste v obrázcích našli vy sami?
Využití umělé inteligence v dějepisu
Téma, úkoly, grafika i otázky závěrečné reflexe — vše v této aktivitě je čistý produkt umělé inteligence.